زبانشناسی کاربردی
لیلا قاسمی؛ احسان رضوانی؛ احسان نمازیان دوست
چکیده
چکیدهعلی رغم افزایش آگاهی و فهم از پیشرفت زبان آموزان در تدریس تکلیف محور یا کار محور، توجه چندانی در ارتباط با درک/دریافت زبان آموزان و پاسخ/برخورد آنها به عناصر گوناگون نشده است. این تحقیق تلاشی بود تا در ابتدا تاثیر پیچیدگی و نوع تکلیف روی درک زبان آموزان ایرانی از سختی تکلیف، مهارت زبان آموزان، و بالانس بین سختی تکلیف مهارت را بررسی ...
بیشتر
چکیدهعلی رغم افزایش آگاهی و فهم از پیشرفت زبان آموزان در تدریس تکلیف محور یا کار محور، توجه چندانی در ارتباط با درک/دریافت زبان آموزان و پاسخ/برخورد آنها به عناصر گوناگون نشده است. این تحقیق تلاشی بود تا در ابتدا تاثیر پیچیدگی و نوع تکلیف روی درک زبان آموزان ایرانی از سختی تکلیف، مهارت زبان آموزان، و بالانس بین سختی تکلیف مهارت را بررسی کند، و سپس تاثیر پیچیدگی و نوع تکلیف روی تجربه ی تکلیف زبان آموزان را بررسی کند. با استفاده از ویژگیهای دیدگاه جریان، اینکه چگونه بالانس بین سختی تکلیف-مهارت تجربه فلو را پیش بینی میکند هم مورد بررسی قرار گرفت. بوسیله یک تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر، و با در نظر گرفتن دشواری تکلیف (عناصر مثبت و منفی( و نوع تکلیف ) اسپیکینگ در مقابل رایتینگ(، چهل و نه زبان آموز ایرانی چهار تکلیف استدلالی را انجام دادند؛ همچنین آنها یک پرسشنامه ی فلو (جریان) را به منظور سنجش درک شان از سختی تکلیف، از مهارت، و از بالانس بین این دو علامت/تیک زدند. تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد اگرچه پیچیدگی تکلیف تاثیر قابل توجهی روی سختی تکلیف و بالانس بین سختی تکلیف و مهارت داشت، اما مهارت زبان آموزان تاثیر معنا داری دریافت نکرد. از طرف دیگر، سختی تکلیف و مهارت بطور قابل توجهی تحت تاثیر نوع تکلیف واقع شدند ولی بالانس بین سختی تکلیف و مهارت تاثیر قابل توجهی نداشت. آزمون تعقیبی )پس آزمون( نشان داد که هم پیچیدگی تکلیف و هم نوع تکلیف بطور قابل توجهی متغیر فلو )بعنوان یک متغیر مرکب( و متغیرهای توجه و کنترل را تحت تاثیر قرار دادند، ولی متغیر علاقه چندان تحت تاثیر قرار نگرفت. رگرسیون خطی ساده نشان داد که بالانس بین سختی تکلیف و مهارت نتوانست بطور قابل توجهی تجربه ی فلو را برای زبان آموزان انگلیسی ایرانی برای تکالیف اسپیکینگ سخت پیش بینی کند، در حالیکه بالانس بین سختی تکلیف و مهارت بعنوان یک پیش بینی کننده ی مهم در تجربه ی فلو برای تکالیف اسپیکینگ آسان، رایتینگ سخت، و رایتینگ آسان قلمداد شد. از نقطه نظر آموزشی، نتایج این تحقیق پیامدهایی برای معلمان و زبان آموزان انگلیسی و طراحان مواد تدریسی دارد.کلمات کلیدی: پیچیدگی تکلیف؛ نوع تکلیف؛ دشواری تکلیف؛ دیدگاه جریان؛ تجربه ی تکلیف